Ezért ne nyalogasd a saját tökeidet – proudly presented by Zoom.hu

Gyors recap, hogy mi is a Zoom.hu:

Tehát összefoglalva, egy politikai hátterű kis lapról van szó, a szükségesnél nagyobb és alkalmatlanabb szerkesztőséggel. Mi ilyenkor a következő lépés? Általános fejlődés, növekedés? Mélyebb social integráció? Szakmai felelősségvállalás, oktatás?

Some people like their own status everyday

Nah, írjunk egy “cikket“, melyben megveregetjük a saját vállunkat, röhejes hazugságokkal megtűzdelve.

Mondjuk legalább kiderült, hogy nem csak hírigazgatója, hanem főszerkesztője is van ennek a törpeoldalnak. Az persze nem segít, hogy egyes szám harmadik személyben idézi magát, mintha valami sajtóközlemény lenne, csak ugye azzal az a baj, hogy a saját oldaladon nem idézed magad így, azon kívül meg senkit sem érdekel. 🙂

Nem akarok túl mélyen belemenni az IT-oldalába a dolognak, de kezdjük azzal, hogy ha a Gemiust hiteles forrásnak tekinted, akkor én meg azt mondom, hogy a Zoom.hu-t a lengyel titkosszolgálat üzemelteti. Emlékeztek még, ez volt a 444 “””informatikai szakembereinek””” a nagy felfedezése, miután Yandex mérőkódot találtak. Tudod, országa válogatja, hogy melyik van rendben, melyik nincs.

Aztán folytassuk azzal, hogy a Gemius ilyen jellegű mérései jellemzően egy szűk piacot érintenek kis hazánkban, leginkább azokat a weboldalakat, amelyeket ilyen-olyan ügynökségek csináltak/üzemeltetnek. Ebből nyugodtan le is lehet vonni, hogy ami nem ilyen oldal, az nem szerepel ezen a listán, tehát az egész full hiteltelen.

Emellett kiemelném az “oldalletöltés” szó használatát, az kit érdekel? A hirdetőknek írtál közleményt? A sokkal érdekesebb számot (az egyedi látogatók számát) sikerült “haviban” megadni. Vettem a fáradtságot és utánaszámoltam: napi 30.000 egyedi látogatója van a Zoom.hu-nak. Ez egy közepes tumbli, vagy egy “C” kategóriás magyar celeb Instagram-feedjének a napi elérése. Tehát nagyon kevés.

De vezessük tovább ezt a gondolatmenetet, próbáljuk számszerűsíteni ezt a dolgot. Az impresszum szerint jelenleg 25 kolléga dolgozik ott (a szerkesztőségi kutyát nem számolva). Szerintem ha ekkora mintán fizetésre kellene tippelni, akkor átlag bruttó 550 ezer forinttal nagyon nem nyúlok mellé. Tehát ha nagyvonalúan eltekintünk az ügyviteli, marketing és üzemi költségektől, havi szinten 13.750.000.-be kerül az, ami ott folyik. Ezt már csak el kell osztani a lobogtatott havi egyedi látogatószámmal és megkapjuk, hogy egy látogató után 15 forintba kerül egy kolléga 😀 😀 😀 😀 Gyakorlatilag semmi különbség nincs azokhoz a kínai boltokhoz képest, ahol élő embert sosem látsz, de valamiért minden nap vastag brifkóval megy haza az üzletvezető. Azt hiszem ilyenkor a pénzmosoda kifejezést szokták használni.

És akkor ott vannak az alternatív adatforrások (vö. valóság)

Mint mondjuk az Alexa.com, ami (részben) nyitott és azért pár fokkal hitelesebbnek mondható, mint a főszerkesztő kolléga vágyai, vagy a Gemius. Ott azért szomorúbb számok jönnek ki, tehát a január és március közötti (szerintük) 90%-os nézettségnövekedés így realizálódik a valóságban:

Ezzel a teljesítménnyel az Alexa.com adatai szerint a 242. leglátogatottabb weboldal Magyarországon, ami nem túl acélos teljesítmény, példa gyanánt mondhatnám a velvet.hu-t, ami a 77. helyen van (és masszívan zuhan), vagy akár a 888.hu-t, ami 121. De nem ez a baj.

A baj a bounce rate. Ez egy százalék szám, ami azt mutatja, hogy mekkora arányban nem látnak az emberek egy “második oldalt” a siteon, tehát milyen arányban zárják be a böngészőt azonnal, a weboldalra érkezés után.

A zoom.hu esetében ez 73.6%

ami egészen elképesztő adat, a legrosszabb felugró pornóhirdetésekkel meg a kamu híres kényszer-likeoló oldalakkal vethető össze. Miheztartás végett az Index.hu esetében ez a szám 36.3%.

Szóval summázva, Kustánczi főszerkesztő úr inkább azzal foglalkozzon, hogy ne legyen minden második cikkben két értelmezhetetlen mondat, vagy egy durva helyesírási hiba; ahelyett, hogy a saját golyóit nyalogatná.